telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literaturaAnglický jazyk
Francouzský jazykNěmecký jazyk
1. ročník
povinný
3
2. ročník3. ročník4. ročník
povinný
3

Fonetika

výstupyučivo

    Pravopis

    výstupyučivo
    • rozumí hlavním myšlenkám delšího poslechu
    • rozumí smyslu autentické konverzace
    • rozlišuje různé mluvčí
    • rozumí smyslu autentického materiálu
    zákonitosti vyplývající z psané podoby jazyka pro frázování a intonaci
    konvence používané k prezentaci výslovnosti

    Gramatické kategorie

    výstupyučivo
    • rozumí textu v učebnici
    • čte srozumitelně a plynule i delší texty za účelem sdělení obsahu či nějaké informace
    • vyhledá v textu hlavní myšlenky i detailní informace
    • postihne strukturu jednoduchého textu
    • využívá různé techniky čtení
    • k detailnější analýze textu využívá různé typy slovníků
    • reprodukuje přečtený či vyslechnutý text
    • v případě potřeby si vyžádá informaci, prosadí svá stanoviska
    • sestaví souvislé sdělení související s probíranými tematickými okruhy
    • sestaví souvislý členěný text týkající se známého tématu
    • používá i složitější spojovací výrazy pro strukturování textu
    užívání členů
    počitatelnost
    jednoduché i složité časy - všechny formy
    protiklad prostých a průběhových tvarů
    protiklad činného a trpného rodu
    slovesné vazby - infinitivy, gerundia, participia
    složité souvětí
    přímá a nepřímá řeč
    tázací dovětky, echo otázky
    souslednost časová
    pořádek slov
    podmínkové a přací věty
    časové věty
    přípustkové, příčinné a důsledkové věty
    modální slovesa
    vyjádření záměru, spekulace, předpovědi

    Slovní zásoba

    výstupyučivo
    • rozumí smyslu autentické konverzace
    • rozlišuje různé mluvčí
    • postihne různé názory a stanoviska
    • rozumí smyslu autentického materiálu
    • pochopí hlavní smysl textu, který obsahuje novou slovní zásobu
    • odvodí význam méně známých slov z kontextu
    • identifikuje citové zabarvení
    • při své práci využívá různé typy slovníků
    • čte srozumitelně a plynule i delší texty za účelem sdělení obsahu či nějaké informace
    • vyhledá v textu hlavní myšlenky i detailní informace
    • využívá různé techniky čtení
    • přečte adaptované dílo z anglo-americké literatury v přiměřené náročnosti
    • k detailnější analýze textu využívá různé typy slovníků
    • pro své studium využívá i cizojazyčnou informativní literaturu či média
    • reprodukuje přečtený či vyslechnutý text
    • osvojí si rozdíl mezi formálním a neformálním stylem
    • používá i složitější spojovací výrazy pro strukturování textu
    • chápe základní rozdíly mezi jazykovými prostředky popisu a vypravování
    synonyma, antonyma
    opisné vyjadřování
    slovotvorba
    idiomy
    přísloví
    frázová slovesa

    Oblasti komunikace

    výstupyučivo
    • postihne různé názory a stanoviska
    • pochopí hlavní smysl textu, který obsahuje novou slovní zásobu
    • odvodí význam méně známých slov z kontextu
    • při své práci využívá různé typy slovníků
    • čte srozumitelně a plynule i delší texty za účelem sdělení obsahu či nějaké informace
    • vyhledá v textu hlavní myšlenky i detailní informace
    • využívá různé techniky čtení
    • přečte adaptované dílo z anglo-americké literatury v přiměřené náročnosti
    • k detailnější analýze textu využívá různé typy slovníků
    • adekvátně reaguje v běžných komunikačních situacích
    • reprodukuje přečtený či vyslechnutý text
    • zapojí se do konverzace a udržuje ji
    • v případě potřeby si vyžádá informaci, prosadí svá stanoviska
    • sestaví souvislé sdělení související s probíranými tematickými okruhy
    • sestaví souvislý členěný text týkající se známého tématu
    • osvojí si rozdíl mezi formálním a neformálním stylem
    • chápe základní rozdíly mezi jazykovými prostředky popisu a vypravování
    • napíše formální i neformální dopis
    • napíše strukturovaný životopis
    • s porozuměním přijímá a srozumitelně i gramaticky správně předává obsahově složitější informace
    • vyjádří a obhájí své myšlenky, názory a stanoviska vhodnou písemnou i ústní formou
    • postihne zápletku i sled událostí ve filmu či hře
    • používá bohatou všeobecnou slovní zásobu k rozvíjení argumentace, aniž by redukoval to, co chce sdělit
    identita - způsob vnímání sebe sama
    světonázor
    sport a zábava - vybavení
    zdraví a jeho ochrana
    nehody a katastrofy
    příroda a krajina
    životní prostředí a jeho znečištění
    globální problémy
    systém školství a hodnota vzdělání
    povolání a profese
    životní styl
    kulturní život a média
    debata a diskuse
    pokrytí průřezových témat

    MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

    • Základní problémy sociokulturních rozdílů

    • Vztah k multilingvní situaci a ke spolupráci mezi lidmi z různého kulturního prostředí

    VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

    • Globální problémy, jejich příčiny a důsledky

    • Vzdělávání v Evropě a ve světě

    OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

    • Sociální komunikace

    • Morálka všedního dne

    MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

    • Média a mediální produkce

    ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

    • Člověk a životní prostředí

    přesahy
    Z:
    (3. ročník): Ostatní makroregiony světa
    (3. ročník): Makroregiony světa - Evropa a Rusko

    Rozvíjené jazykové funkce

    výstupyučivo
    • rozumí smyslu autentické konverzace
    • postihne různé názory a stanoviska
    • rozumí smyslu autentického materiálu
    • odvodí význam méně známých slov z kontextu
    • identifikuje citové zabarvení
    • při své práci využívá různé typy slovníků
    • využívá různé techniky čtení
    • pro své studium využívá i cizojazyčnou informativní literaturu či média
    • adekvátně reaguje v běžných komunikačních situacích
    • reprodukuje přečtený či vyslechnutý text
    • zapojí se do konverzace a udržuje ji
    • v případě potřeby si vyžádá informaci, prosadí svá stanoviska
    • sestaví souvislé sdělení související s probíranými tematickými okruhy
    • sestaví souvislý členěný text týkající se známého tématu
    • osvojí si rozdíl mezi formálním a neformálním stylem
    • napíše formální i neformální dopis
    • napíše strukturovaný životopis
    pochvala, blahopřání, vyjádření lítosti a porozumění
    žádost, prosba
    rada, doporučení
    stížnost, odmítnutí
    souhlas, nesouhlas
    zjišťování názoru
    sdělení stanoviska, argumentace, přesvědčování
    telefonní rozhovor, životopis
    pracovní pohovor