telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura
Anglický jazykFrancouzský jazykNěmecký jazyk
1. ročník
povinný
3 + 1
2. ročník3. ročník4. ročník

Obecné poučení o jazyku a řeči

výstupyučivo
  • vysvětlí pojem jazyk a řeč, objasní vztah myšlení a jazyka, charakterizuje základní etapy vývoje literárního jazyka, objasní vztah češtiny a slovanských jazyků.
  • na vybraných textech vyloží základní rysy češtiny a vysvětlí zákonitosti jejího vývoje i současné vývojové tendence.
- jazyk, řeč, komunikace
- vývoj čj a jeho útvary
- spisovný jazyk

Zvuková stránka jazyka

výstupyučivo
  • objasní základní pojmy z fonetiky a fonologie a vysvětlí jejich praktické využití.
  • na samostatných projevech prokáže praktickou znalost zásad správné výslovnosti, vhodně využívá zvukové prostředky řeči.
- základy fonetiky
přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (4. ročník): Komplexní jazykové rozbory

Nauka o grafické stránce jazyka

výstupyučivo
  • prokáže na samostatném písemném projevu znalost zásad českého pravopisu.
- písmo
- pravopis
přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (1. ročník): Nauka o slohu

Nauka o slohu

výstupyučivo
  • vysvětlí vztah stylistiky k ostatním lingvistickým vědám.
  • objasní základní pojmy stylistiky.
  • vhodně využívá jazykové prostředky v závislosti na komunikační situaci (připravenost/nepřipravenost, psanost/mluvenost).
  • používá základní útvary stylu prostěsdělovacího.
  • odlišuje různé varianty národního jazyka a vhodně jich využívá v souladu s komunikační strategií.
  • v mluveném projevu využívá základní principy rétoriky.
  • volí adekvátní komunikační strategie, respektuje partnera a přizpůsobuje se mu nebo s ním polemizuje.
  • rozeznává manipulativní komunikaci a dovede se jí bránit.
  • vhodně využívá jazykové prostředky i nonverbální prostředky a interpretuje je v řeči.
- stylistika
- styl prostěsdělovací a jeho útvary
- rétorika
přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (4. ročník): Nauka o slohu
Z:
(1. ročník): Nauka o grafické stránce jazyka

Úvod do literatury

výstupyučivo
  • ovládá základní pojmy literární teorie.
  • rozezná typy postav a vyprávěcí způsoby, posoudí jejich funkci v konkrétním textu.
- základy literární teorie
- jazykové, kompoziční a tematické prostředky výstavby literárního díla

Starověká a středověká literatura

výstupyučivo
  • chápe společensko-historické souvislosti daného období.
  • zná nejvýraznější představitele a díla literatury daného období.
  • na základě vlastní četby dokáže prezentovat a charakterizovat dané období.
- nejstarší literární památky světa
- středověká evropská literatura
- středověká česká literatura
(historicko-společenský kontext a obecné znaky literatury,hlavní představitelé a základní díla)
přesahy
Z:
(1. ročník): Recepce a reflexe

Renesance a humanismus v literatuře

výstupyučivo
  • chápe společensko-historické souvislosti daného období.
  • zná nejvýraznější představitele a díla literatury daného období.
  • na základě vlastní četby dokáže prezentovat a charakterizovat dané období.
  • na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky a znaky uměleckého jazyka a objasní jejich funkci v textu.
  • interpretuje dramatické, filmové a televizní zpracování literárních děl.
  • na vybraných textech vyloží základní rysy češtiny a vysvětlí zákonitosti jejího vývoje i současné vývojové tendence.
  • využívá informací z odborné literatury, internetu a dalších zdrojů, kriticky je třídí.
- světová renesance a humanismus
- renesanční humanismus v české literatuře
( historicko-společenský kontext a obecné znaky renesanční literatury, specifika české literatury, hlavní představitelé a základní díla)
přesahy
Z:
(1. ročník): Recepce a reflexe

Baroko v literatuře

výstupyučivo
  • chápe společensko-historické souvislosti daného období.
  • zná nejvýraznější představitele a díla literatury daného období.
  • na základě vlastní četby dokáže prezentovat a charakterizovat dané období.
  • na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky a znaky uměleckého jazyka a objasní jejich funkci v textu.
  • interpretuje dramatické, filmové a televizní zpracování literárních děl.
- barokní literatura v Evropě
- česká literatura v období baroka
( historicko-společenský kontext a obecné znaky renesanční literatury,hlavní představitelé a základní díla)
přesahy
Z:
(1. ročník): Recepce a reflexe