telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura
Anglický jazykFrancouzský jazykNěmecký jazyk
1. ročník
povinný
3 + 1
2. ročník3. ročník4. ročník
povinný
3 + 1

Komplexní jazykové rozbory

výstupyučivo
  • upevnění a prohloubení získaných vědomostí a dovedností z předchozích ročníků..
- jazykové rozbory zaměřené na skladbu, tvarosloví, významosloví, slovotvorbu, ...
přesahy
Z:
(1. ročník): Zvuková stránka jazyka
(2. ročník): Lexikologie
(2. ročník): Slovotvorba
(2. ročník): Tvarosloví
(3. ročník): Skladba

Nauka o slohu

výstupyučivo
  • upevnění a prohloubení získaných vědomostí a dovedností z předchozích ročníků..
  • využívá získaných teoretických vědomostí v konkrétních jazykových projevech ústních i psaných, propojuje dovednosti získané v předešlých ročnících a sleduje jejich vzájemné vztahy (prolínání slohových útvarů).
- komplexní procvičování kompozice a stylistiky uměleckých a neuměleckých textů
přesahy
Z:
(1. ročník): Nauka o slohu
(2. ročník): Nauka o slohu
(3. ročník): Nauka o slohu

Světová literatura 2.poloviny 20.století

výstupyučivo
  • chápe společensko-historické souvislosti daného období.
  • zná nejvýraznější představitele a díla literatury daného období.
  • na základě vlastní četby dokáže prezentovat a charakterizovat dané období.
  • na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky a znaky uměleckého jazyka a objasní jejich funkci v textu.
  • rozliší umělecký text od neuměleckého, objasní rozdíly mezi fikčním a reálným světem.
  • rozliší texty spadající do oblasti literatury vážné, středního proudu a literárního braku a svůj názor argumentačně zhodnotí.
  • vystihne podstatné rysy základních period vývoje české i světové literatury, významných uměleckých směrů, uvede jejich představitele a charakterizuje a interpretuje jejich přínos pro vývoj literatury a literárního myšlení.
- historicko-společenský kontext
- obraz 2.světové války v literatuře
- literární žánry (obsah x forma), nejznámější autoři a díla
pokrytí průřezových témat

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

  • Psychosociální aspekty interkulturality

Česká literatura od roku 1945 po současnost

výstupyučivo
  • chápe společensko-historické souvislosti daného období.
  • zná nejvýraznější představitele a díla literatury daného období.
  • na základě vlastní četby dokáže prezentovat a charakterizovat dané období.
  • na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky a znaky uměleckého jazyka a objasní jejich funkci v textu.
  • rozliší umělecký text od neuměleckého, objasní rozdíly mezi fikčním a reálným světem.
  • rozliší texty spadající do oblasti literatury vážné, středního proudu a literárního braku a svůj názor argumentačně zhodnotí.
  • vystihne podstatné rysy základních period vývoje české i světové literatury, významných uměleckých směrů, uvede jejich představitele a charakterizuje a interpretuje jejich přínos pro vývoj literatury a literárního myšlení.
  • vysvětlí specifičnost vývoje české literatury a vyloží její postavení v kontextu literatury světové.
  • získané schopnosti a dovednosti tvořivě využívá v produktivních činnostech rozvíjejících jeho individuální styl.
- vývojové mezníky společnosti a literatury
- základní proudy české poezie a hlavní představitelé
- nejdůležitější proudy a osobnosti
- divadlo klasické a avantgardní
- literární kritika
- současná kultura