telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura
Anglický jazykFrancouzský jazykNěmecký jazyk
1. ročník
povinný
3 + 1
2. ročník
povinný
3 + 1
3. ročník4. ročník

Lexikologie

výstupyučivo
  • ovládá rozvrstvení slovní zásoby, používá vhodně jazykové prostředky spisovné a nespisovné;vysvětlí změny ve slovní zásobě, význam frazeologických spojení, vztahy mezi slovy, umí najít ponaučení ve vhodných příručkách.
- základní pojmy lexikologie
- slovo jako jednotka slovní zásoby
- slovní druhy a kritéria jejich třídění
přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (4. ročník): Komplexní jazykové rozbory

Slovotvorba

výstupyučivo
  • v písemném i mluveném projevu volí vhodnévýrazové prostředky podle jejich slohotvorného rozvrstvení, podle jejich funkce a ve vztahu k dané situaci, kontextu a adresátovi; vysvětlí a odůvodní význam slov v daném textu.
  • ve svém projevu uplatňuje znalost zásad českého pravopisu, tvarosloví a slovotvorných principů českého jazyka.
- tvoření slov
- stavba slova
přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (4. ročník): Komplexní jazykové rozbory

Tvarosloví

výstupyučivo
  • užívá českou normu skloňování jmen i časování sloves včetně hlavních výjimek, umí najít ponaučení ve vhodných příručkách.
  • odliší spisovné a nespisovné tvary.
  • orientuje se v celém tvaroslovném systému, zvládá třídění slov na slovní druhy podle tří hlavních kritérií, objasní mluvnické kategorie a chápe možnosti využití této znalosti při výuce cizích jazyků.
- podstatná jména
- přídavná jména
- zájmena
- číslovky
- slovesa
- neohebné slovní druhy
přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (4. ročník): Komplexní jazykové rozbory

Nauka o slohu

výstupyučivo
  • vysvětlí vztahy mezi psanou a mluvenou publicistikou, zvláštnosti publicistických žánrů.
  • vyhledá hlavní informace v textech psané publicistiky, rozezná společenskou a estetickou hodnotu publicistických textů.
  • zhodnotí vliv médií na vlastní jednání.
  • napíše novinovou zpráv, fejeton, analytický článek, reportáž, kritiku .
  • efektivně a samostatně používá různé informační zdroje.
  • snaží se proniknout do odborné terminologie zpracovávaného textu.
  • pořizuje z textu výpisky, zpracovává výtahy, konspekty.
- publicistický styl
- odborný styl
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Média a mediální produkce

  • Role médií v moderních dějinách

přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (4. ročník): Nauka o slohu

Klasicismus, osvícenství a preromantismus a romantismus v literatuře

výstupyučivo
  • chápe společensko-historické souvislosti daného období.
  • zná nejvýraznější představitele a díla literatury daného období.
  • na základě vlastní četby dokáže prezentovat a charakterizovat dané období.
  • na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky a znaky uměleckého jazyka a objasní jejich funkci v textu.
  • interpretuje dramatické, filmové a televizní zpracování literárních děl.
  • rozliší umělecký text od neuměleckého, objasní rozdíly mezi fikčním a reálným světem.
  • rozliší a specifikuje jednotky uměleckého díla (vypravěč, postavy) a zhodnotí jejich účinek na čtenáře.
  • rozezná typy promluv a vyprávěcí způsoby.
- klasicistní literatura
- osvícenská literatura
- preromantická literatura
- specifika národních romantických literatur
( historicko-společenský kontext a obecné znaky,hlavní představitelé a stěžejní díla)
přesahy
Z:
(2. ročník): Recepce a reflexe

Česká literatura národního obrození a 2.poloviny 19.století

výstupyučivo
  • chápe společensko-historické souvislosti daného období.
  • zná nejvýraznější představitele a díla literatury daného období.
  • na základě vlastní četby dokáže prezentovat a charakterizovat dané období.
  • na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky a znaky uměleckého jazyka a objasní jejich funkci v textu.
  • interpretuje dramatické, filmové a televizní zpracování literárních děl.
  • rozliší umělecký text od neuměleckého, objasní rozdíly mezi fikčním a reálným světem.
  • rozliší a specifikuje jednotky uměleckého díla (vypravěč, postavy) a zhodnotí jejich účinek na čtenáře.
  • rozezná typy promluv a vyprávěcí způsoby.
-národního obrození
(fáze národního obrození, osobnosti, stěžejní díla v obnově české řeči a literatury)
- česká literatura ve 2.polovině 19.století
( historicko-společenský kontext, proudy a školy,hlavní představitelé a stěžejní díla)
přesahy
Z:
(2. ročník): Recepce a reflexe

Realismus ve světové literatuře

výstupyučivo
  • chápe společensko-historické souvislosti daného období.
  • zná nejvýraznější představitele a díla literatury daného období.
  • na základě vlastní četby dokáže prezentovat a charakterizovat dané období.
  • na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky a znaky uměleckého jazyka a objasní jejich funkci v textu.
  • interpretuje dramatické, filmové a televizní zpracování literárních děl.
  • rozliší umělecký text od neuměleckého, objasní rozdíly mezi fikčním a reálným světem.
  • rozliší a specifikuje jednotky uměleckého díla (vypravěč, postavy) a zhodnotí jejich účinek na čtenáře.
  • rozezná typy promluv a vyprávěcí způsoby.
- historicko-společenský kontext a obecné znaky realistické literatury
- specifika národních literatur
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Morálka všedního dne

přesahy
Z:
(2. ročník): Recepce a reflexe