telefon: | 483394333 | fax: | 483394333 |
ředitel: | František Brus | kontakty: | gymtan@gymtan.cz |
hl. koordinátor: | František Brus | IČ: | 60252570 |
email: | gymtan@gymtan.cz | REDIZO: | 600010414 |
zřizovatel: | Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz |
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
|
Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Jazyk a jazyková komunikace
Lexikologie
výstupy | učivo |
-
ovládá rozvrstvení slovní zásoby, používá vhodně jazykové prostředky spisovné a nespisovné;vysvětlí změny ve slovní zásobě, význam frazeologických spojení, vztahy mezi slovy, umí najít ponaučení ve vhodných příručkách.
|
- základní pojmy lexikologie
- slovo jako jednotka slovní zásoby
- slovní druhy a kritéria jejich třídění
|
přesahy |
Do:
Český jazyk a literatura
(4. ročník):
Komplexní jazykové rozbory
|
Slovotvorba
výstupy | učivo |
-
v písemném i mluveném projevu volí vhodnévýrazové prostředky podle jejich slohotvorného rozvrstvení, podle jejich funkce a ve vztahu k dané situaci, kontextu a adresátovi; vysvětlí a odůvodní význam slov v daném textu.
-
ve svém projevu uplatňuje znalost zásad českého pravopisu, tvarosloví a slovotvorných principů českého jazyka.
|
- tvoření slov
- stavba slova
|
přesahy |
Do:
Český jazyk a literatura
(4. ročník):
Komplexní jazykové rozbory
|
Tvarosloví
výstupy | učivo |
-
užívá českou normu skloňování jmen i časování sloves včetně hlavních výjimek, umí najít ponaučení ve vhodných příručkách.
-
odliší spisovné a nespisovné tvary.
-
orientuje se v celém tvaroslovném systému, zvládá třídění slov na slovní druhy podle tří hlavních kritérií, objasní mluvnické kategorie a chápe možnosti využití této znalosti při výuce cizích jazyků.
|
- podstatná jména
- přídavná jména
- zájmena
- číslovky
- slovesa
- neohebné slovní druhy
|
přesahy |
Do:
Český jazyk a literatura
(4. ročník):
Komplexní jazykové rozbory
|
Nauka o slohu
výstupy | učivo |
-
vysvětlí vztahy mezi psanou a mluvenou publicistikou, zvláštnosti publicistických žánrů.
-
vyhledá hlavní informace v textech psané publicistiky, rozezná společenskou a estetickou hodnotu publicistických textů.
-
zhodnotí vliv médií na vlastní jednání.
-
napíše novinovou zpráv, fejeton, analytický článek, reportáž, kritiku .
-
efektivně a samostatně používá různé informační zdroje.
-
snaží se proniknout do odborné terminologie zpracovávaného textu.
-
pořizuje z textu výpisky, zpracovává výtahy, konspekty.
|
- publicistický styl
- odborný styl
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Do:
Český jazyk a literatura
(4. ročník):
Nauka o slohu
|
Klasicismus, osvícenství a preromantismus a romantismus v literatuře
výstupy | učivo |
-
chápe společensko-historické souvislosti daného období.
-
zná nejvýraznější představitele a díla literatury daného období.
-
na základě vlastní četby dokáže prezentovat a charakterizovat dané období.
-
na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky a znaky uměleckého jazyka a objasní jejich funkci v textu.
-
interpretuje dramatické, filmové a televizní zpracování literárních děl.
-
rozliší umělecký text od neuměleckého, objasní rozdíly mezi fikčním a reálným světem.
-
rozliší a specifikuje jednotky uměleckého díla (vypravěč, postavy) a zhodnotí jejich účinek na čtenáře.
-
rozezná typy promluv a vyprávěcí způsoby.
|
- klasicistní literatura
- osvícenská literatura
- preromantická literatura
- specifika národních romantických literatur
( historicko-společenský kontext a obecné znaky,hlavní představitelé a stěžejní díla)
|
přesahy |
Z:
(2. ročník):
Recepce a reflexe
|
Česká literatura národního obrození a 2.poloviny 19.století
výstupy | učivo |
-
chápe společensko-historické souvislosti daného období.
-
zná nejvýraznější představitele a díla literatury daného období.
-
na základě vlastní četby dokáže prezentovat a charakterizovat dané období.
-
na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky a znaky uměleckého jazyka a objasní jejich funkci v textu.
-
interpretuje dramatické, filmové a televizní zpracování literárních děl.
-
rozliší umělecký text od neuměleckého, objasní rozdíly mezi fikčním a reálným světem.
-
rozliší a specifikuje jednotky uměleckého díla (vypravěč, postavy) a zhodnotí jejich účinek na čtenáře.
-
rozezná typy promluv a vyprávěcí způsoby.
|
-národního obrození
(fáze národního obrození, osobnosti, stěžejní díla v obnově české řeči a literatury)
- česká literatura ve 2.polovině 19.století
( historicko-společenský kontext, proudy a školy,hlavní představitelé a stěžejní díla)
|
přesahy |
Z:
(2. ročník):
Recepce a reflexe
|
Realismus ve světové literatuře
výstupy | učivo |
-
chápe společensko-historické souvislosti daného období.
-
zná nejvýraznější představitele a díla literatury daného období.
-
na základě vlastní četby dokáže prezentovat a charakterizovat dané období.
-
na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky a znaky uměleckého jazyka a objasní jejich funkci v textu.
-
interpretuje dramatické, filmové a televizní zpracování literárních děl.
-
rozliší umělecký text od neuměleckého, objasní rozdíly mezi fikčním a reálným světem.
-
rozliší a specifikuje jednotky uměleckého díla (vypravěč, postavy) a zhodnotí jejich účinek na čtenáře.
-
rozezná typy promluv a vyprávěcí způsoby.
|
- historicko-společenský kontext a obecné znaky realistické literatury
- specifika národních literatur
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Z:
(2. ročník):
Recepce a reflexe
|
|