telefon:483394333fax:483394333
ředitel:František Bruskontakty:gymtan@gymtan.cz
hl. koordinátor:František BrusIČ:60252570
email:gymtan@gymtan.czREDIZO:600010414
zřizovatel:Liberecký krajU Jezu 642/2a, 461 80 Liberec 2Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu485 226 23470891508info@kraj-lbc.cz www.kraj-lbc.cz
Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Gymnázium čtyřleté všeobecné, zpracováno podle RVP GV

Školní 305, 468 41 Tanvald , www.gymtan.cz

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literatura
Anglický jazykFrancouzský jazykNěmecký jazyk
1. ročník
povinný
3 + 1
2. ročník
povinný
3 + 1
3. ročník
povinný
3 + 1
4. ročník

Skladba

výstupyučivo
  • využívá znalostí o větných členech a jejich vztazích, o aktuálním členění výpovědi a o druzích vět podle záměru mluvčího k účinnému dorozumívání, logickému strukturování výpovědí a k odlišnému záměru mluvčího.
  • používá různé prostředky textového navazování vedoucí ke zvýšení srozumitelnosti, přehlednosti a logické souvislosti; uplatní textové členění v souladu s obsahovou výstavbou textu a rozvíjení tématu.
- výpověď
- věta
- věta jednoduchá
- větné členy
- souvětí
přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (4. ročník): Komplexní jazykové rozbory

Nauka o textu

výstupyučivo
  • ovládá základy odborné komunikace a základní terminologii.
  • postihne smysl textu, vysvětlí důvody a důsledky různých interpretací téhož textu, porovná je a zhodnotí, odhalí dezinterpretace.
- základy textové syntaxe

Nauka o slohu

výstupyučivo
  • umí použít základní umělecké prostředky při výstavbě uměleckého textu.
  • v písemném i mluveném projevu volí vhodné výrazové prostředky podle jejich slohotvorného rozvrstvení, podle jejich funkce a ve vztahu k dané situaci, kontextu a adresátovi.
- administrativní styl
- umělecký styl
přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (4. ročník): Nauka o slohu

Literatura na přelomu 19.a 20.století

výstupyučivo
  • chápe společensko-historické souvislosti daného období.
  • zná nejvýraznější představitele a díla literatury daného období.
  • na základě vlastní četby dokáže prezentovat a charakterizovat dané období.
  • na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky a znaky uměleckého jazyka a objasní jejich funkci v textu.
  • rozliší umělecký text od neuměleckého, objasní rozdíly mezi fikčním a reálným světem.
  • identifikuje využití jednoho textu v textu druhém a objasní jeho funkci a účinek na čtenáře.
  • při interpretaci literárního textu ve všech jeho souvislostech uplatňuje prohloubené znalosti o struktuře literárního textu, o lit.žánrech a literárních termínech.
- proměny vnímání světa a společnosti na konci 19.století
- vznik moderny
- česká moderna
- čeští buřiči
přesahy
Z:
(1. ročník): Vývoj uměleckých vyjadřovacích prostředků podstatných pro porozumění aktuální obrazové komunikaci

Světová literatura mezi válkami

výstupyučivo
  • v písemném i mluveném projevu volí vhodné výrazové prostředky podle jejich slohotvorného rozvrstvení, podle jejich funkce a ve vztahu k dané situaci, kontextu a adresátovi.
  • chápe společensko-historické souvislosti daného období.
  • zná nejvýraznější představitele a díla literatury daného období.
  • na základě vlastní četby dokáže prezentovat a charakterizovat dané období.
  • na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky a znaky uměleckého jazyka a objasní jejich funkci v textu.
  • rozliší umělecký text od neuměleckého, objasní rozdíly mezi fikčním a reálným světem.
  • identifikuje využití jednoho textu v textu druhém a objasní jeho funkci a účinek na čtenáře.
  • při interpretaci literárního textu ve všech jeho souvislostech uplatňuje prohloubené znalosti o struktuře literárního textu, o lit.žánrech a literárních termínech.
- moderní básnické směry ve světové literatuře
- obraz 1.sv.války ve světové literatuře
- klasika x moderna
- světové drama
( historicko-společenský kontext, hlavní představitelé a základní díla)

Česká literatura mezi válkami

výstupyučivo
  • v písemném i mluveném projevu volí vhodné výrazové prostředky podle jejich slohotvorného rozvrstvení, podle jejich funkce a ve vztahu k dané situaci, kontextu a adresátovi.
  • chápe společensko-historické souvislosti daného období.
  • zná nejvýraznější představitele a díla literatury daného období.
  • na základě vlastní četby dokáže prezentovat a charakterizovat dané období.
  • na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky a znaky uměleckého jazyka a objasní jejich funkci v textu.
  • rozliší umělecký text od neuměleckého, objasní rozdíly mezi fikčním a reálným světem.
  • identifikuje využití jednoho textu v textu druhém a objasní jeho funkci a účinek na čtenáře.
  • při interpretaci literárního textu ve všech jeho souvislostech uplatňuje prohloubené znalosti o struktuře literárního textu, o lit.žánrech a literárních termínech.
- historicko-společenský kontext
- proletářské umění, poetismus, surrealismus, spirituální proud,...
- nejdůležitější proudy a osobnosti
- divadlo klasické a avantgardní
- literární kritika